Kleine sculpturen van grote meesters

Deze voorjaarsveiling mogen wij een aantal kleine werken presenteren van twee zeer bekende Nederlandse beeldhouwers uit de 20e eeuw; John Raedecker en Hildo Krop.

Twee beelden door Raedecker, de bronzen ‘verzetsman’ (lotnummer 2638) en het ‘lachende mannetje’ (lotnummer 2639) komen uit het bezit van een collectioneur. Door het verschuiven van het zwaartepunt van zijn collectie naar louter dierfiguren, is besloten deze beide bronzen te laten veilen. Deze twee sculpturen zijn beide typisch Raedecker te noemen. In het gelaat van de ‘Verzetsman’ is een expressie te zien die ook zijn terug te vinden in de beelden van het monument op de Dam, afkomstig uit dezelfde periode. Het ‘Lachende mannetje’ was een van de meest geliefde bustes van de verzamelaar. In deze buste zie je een verbeelding van Raedecker’s droomwereld sterk terug. Uit dezelfde collectie komt het brons, ‘opspringend veulen’ (lotnummer 2637) door Hildo Krop. Dit werk complementeert een fraaie inzending van werken van twee van de belangrijkste Nederlandse beeldhouwers.

Los van de bovengenoemde inzending veilen wij, uit twee andere inzendingen, nog twee andere sculpturen door Hildo Krop (lotnummers 2635 en 2636).

Als stadsbeeldhouwer sieren veel werken van Hildo Krop (1884 – 1970) Amsterdamse gevels en bruggen. Aanvankelijk was Hildo Krop opgeleid tot banketbakker maar op 23 jarige leeftijd besloot hij kunstenaar te worden. Het was John Raedecker die hem leerde steenhouwen.
Na enkele kleine opdrachten werkte hij tussen 1913 en 1916 mee aan het Scheepvaarthuis aan de Prins Hendrikkade. Na voltooiing van dit pand werd Krop officieel benoemd tot stadsbeeldhouwer. Zijn bekendste werk in deze hoedanigheid is het Berlage monument op het Victorieplein.
Naast beeldhouwen maakte Hildo Krop naam als ontwerper voor meubilair, keramiek, smeedwerk, grafisch werk en glas.

Johannes Anton Raedecker, oftewel John (1885 – 1956) is als beeldhouwer het meest bekend door zijn bijdrage aan het monument op de Amsterdamse Dam. Na de Eerste Wereldoorlog verwierf John Raedecker internationale bekendheid. Hij werd gezien als een invloedrijke expressionist die door invloed van verschillende stijlen een eigen vorm wist te creëren. Zijn naoorlogse mens- en dierfiguren waren baanbrekend en zorgden ervoor dat hij in de jaren  ’20 en ’30 ging gelden als de belangrijkste Nederlandse beeldhouwer. In al zijn werken ligt de nadruk op sensitiviteit in combinatie met een grove vorm. Bijna al zijn stukken maken een geheimzinnige indruk. Ruim 60 jaar na zijn dood blijven zijn kunstwerken fascineren.